Vi tar Fars dag på allvar!

farsdagNaturskyddsföreningen Kronoberg bjuder på gratis film och Fars dags-fika för att uppmärksamma kampanjen ”Rädda mannen” – för att fler ska kunna bli fäder i framtiden.

Söndagen den 13 november kl 15.30-18.00
Filmen Underkastelsen i Galaxen, Stadsbiblioteket, Växjö (efter filmen pratar vi möjliga lösningar med Weronika Rehnby från Kemikalienätverket).

Varför ”Rädda mannen”?
Hundratals ämnen har hittats i våra kroppar och hormonstörande ämnen finns överallt i vår vardagsmiljö. Vi vet inte vad detta kan leda till på sikt, men det finns tecken som visar att folkhälsan försämras på grund av kemikalier i vår omgivning. Vad vi vet är att mannen är hotad. Män producerar färre och färre spermier och drabbas allt oftare av testikelcancer och allt fler pojkar föds med missbildningar på könsorganen. En del ämnen påverkar till exempel fiskar att byta kön och de stör flickors pubertetsutveckling samt misstänks orsaka fetma. Hotet mot mannen är alltså också ett hot mot miljön, våra barn och folkhälsan.

Varför Underkastelsen?
Filmen Underkastelsen av Stefan Jarl handlar om det kemisamhälle som växt fram efter andra världskriget. Det är en lika obekväm som viktig film. Genom olika forskare är det en skrämmande bild som målas upp i filmen. I vardagen tvingas vi underkasta oss en mängd ämnen som vi vet väldigt lite om och vars effekter är okända, i all synnerhet när de blandas med andra ämnen. Vi följer upp filmens tema med diskussion kring fikaborden. Weronika Rehnby, som är aktiv i Kemikalienätverket, tipsar om enkla saker som alla kan göra för att minska spridningen av kemikalier i vår omgivning.

Kontakt:
Ulla Rundlöf 0705-797915
Naturskyddsföreningen Kronoberg

Rädda mannen!

Tips på vad du kan göra själv

Filmen Underkastelsen!