Lägg inte ner Nationalnyckeln!

Eskil filmI ett öppet brev till landsbygdsminister Eskil Erlandsson vädjar Naturskyddsföreningen Kronoberg om fortsatt stöd för bokserien Nationalnyckeln. Det rimmar illa med Sveriges ambitioner att föra upp Linnés gärningar som ett vetenskapligt världsarv. I bägge fallen handlar det om systematisk biologi, en vetenskap som är av allra största vikt för människans överlevnad.

Naturskyddsföreningen Kronoberg skriver ett öppet brev till landsbygdsminister Eskil Erlandsson och vädjar om fortsatt stöd för det svenska artprojektet. Låt inte kortsiktiga besparingar hota utgivningen av bokserien Nationalnyckeln, som kartlägger och beskriver växter och djur i linneansk anda. Det vore vansinnigt att lägga ner detta viktiga verk för framtiden när Sverige samtidigt laddar för att föra upp Linnés gärningar som ett vetenskapligt världsarv. Inom vetenskapen systematisk biologi återstår mycket att göra. Under de 10 år artprojektet varit igång har närmare 1000 arter, som hittills varit helt okända, blivit upptäckta i Sverige.
Läs hela brevet genom att klicka här!