Biologisk mångfald är grunden för livet

fjärilFör att sätta fokus på mångfaldens betydelse har FN deklarerat internationellt temaår för biodiversitet år 2010. Det är också ett försök att sätta stopp för den snabba utarmningen av den biologiska mångfalden som människan orsakar (ca 1000 gånger snabbare än de naturliga processerna enligt experterna). Ända sedan tidernas begynnelse har arter uppstått och försvunnit, men aldrig har förändringen varit så drastisk som nu. I Europa hotas 15 procent av fågelarterna och 45 procent av fjärilarna av utrotning, förutom alla delfiner, valar och sälar. Listan på hotade arter är lång.

Biologisk mångfald är sammantaget livet på jorden i alla dess former: mångfalden av arter, den genetiska variationen och mångfalden av naturtyper och ekosystem. Det finns starka motiv för oss att bevara den biologiska mångfalden:
• Biologiska resurser utgör basen i vår försörjning
• Ekosystemen utför tjänster som pollinering, luftrening, jordförbättring osv.
• Naturupplevelser är en inspirationskänsla och befrämjar hälsa
• Miljarder år av utveckling ger perspektiv på vår egen plats i tillvaron

Människans kraftiga påverkan på ekosystemen, som resulterar i en accelererande utrotning av arter, är katastrofal. Vi håller bokstavligt talat på att såga av den gren vi sitter på. Ingen vet vilka arter och gener som kommer att bli värdefulla i framtiden. För vår egen och våra efterkommandes skull är det livsavgörande att vi bevarar den biologiska mångfalden! Under temaåret anordnar en rad föreningar runt om i landet utflykter i naturen. Häng med ut och njut!

Se hela programmet för naturutflykter i Kronoberg på länsstyrelsens hemsida.