Projekt som beviljats medel

Här ger vi exempel på projekt som har beviljats medel, som inspiration till alla våra medlemmar. Kontakta din kretsstyrelse om du vill söka bidrag till ett projekt!

Skolprojekt 2025

Naturskyddsföreningen Växjö har ansökt om medel för att nå ut till skolor med riksföreningens skolmaterial i fem valda delar. När denna kunskapsinhämtning är klar utser skolorna två representanter som under en final i Linnéparken får svara på frågor. Vinnaren får en resa till Nordens ark tillsammans med sin klass.

Det ska vara roligt och trevligt, öka elevernas och föräldrarnas kunskaper och samtidigt sprida naturskyddsföreningens material, rykte, och visa allmänheten på vår existens.

Hållbar textilkonsumtion

Växjökretsen har fått medel för att lära unga och vuxna hur de kan tänka hållbarare, förlänga livet på till exempel kläder genom att lära dem att laga och designa om trasiga kläder och andra textilier. Detta sker genom sy- och lagningsverkstäder på skolor, bibliotek och andra ställen.

Tyger och andra textilier som används i projektet är till största delen kasserade kläder och andra återbrukade textilier. Dessa textilier kommer från tex Kupan, Erikshjälpen med flera och är kasserade som inte går att sälja eller använda som de är, utan de får på detta sätt ett förlängt liv. Vi sparar med detta projekt en massa resurser, till exempel vatten, besprutningsmedel på bomullen och transporter.

Rädda kretsen i Tingsryd

Naturskyddsföreningen i Tingsryd har dragits med problem de senaste 7–8 åren och sedan några år tillbaka ligger verksamheten i stort sett nere.

Projektet, initierat av Naturskyddsföreningen Linnébygden, syftar till att hjälpa kretsen i Tingsryd att överleva. De vill satsa på att nå nya krafter bland både befintliga medlemmar och andra, via alla kanaler de kan komma på, för att försöka nå personer kretsen själva inte nått fram till och välja ny styrelse vid ett något försenat årsmöte. Eftersom nuvarande styrelse har tappat både lust och ork gäller det att skriva ihop ett intresseväckande följebrev till medlemmarna och visa på en positiv framtid för kretsen.

Geologisk utflykt till Mien

Naturskyddsföreningen Linnébygden har fått bidrag till en utflykt till Mien. Genom att samla medlemmar från olika håll och locka nya naturintresserade personer att delta i en heldag med natur och kultur i Mien-området hoppas de öka kunskapen om de geologiska krafter som format landskapet. De hoppas också att aktiviteten ska locka nya människor som vill engagera sig i Naturskyddsföreningen framöver, men ser det också som en möjlighet att i samband med marknadsföringen nå ut till folk som vill driva kretsen i Tingsryd vidare.

Naturvärdesträd och dess efterträdare i Alvesta kommun: pilotprojekt med fokus på ek- och ädellövsbestånd

Alvestakretsen har beviljat projektbidrag för att driva ett projekt om skyddsvärda träd och naturvårdsarter knutna till ek under 2023-2024. Bidraget gör det möjligt för Alvestakretsen att bekosta utbildningar, ge ut trycksaker samt erbjuda frivilliga vissa ersättningar för bland annat fältinventeringar.

Fokus är på ek, men projektet utesluter inte andra naturvårdsträd. Projektgruppen är också intresserad av hur eken i olika åldrar breder ut sig och därmed också ekens föryngring. Vad gäller naturvårdsarter prioriterar de till att börja med lavar och svampar. De kommer att välja ut några insekter i ett senare skede.

Projektet inriktar sig till alla som vill lära sig mer om ädellövträd och deras biologiska mångfald, vare sig du värnar ett fint solitärt vårdträd i din trädgård eller du är markägare som vill få mer kunskap om din ädellövskog. Efter uppstarten har Alvesta viss möjlighet att anpassa projektet efter deltagarnas intressen och behov!

Intresserade utanför Alvesta kommun är välkomna att delta, lära sig och bidra till projektet för att senare kunna använda kunskapen på hemmaplan.

Är du intresserad av att delta kan du höra av dig till per.darell@gmail.com eller caroline.mortlock61@gmail.com.

Barn räddar bin

Ett projekt om biologisk mångfald för barn i förskolan.

Barn räddar bin, refarmlinne.se