Vad hände med nyckelbiotoperna efter stormarna? – Naturskyddsföreningens rapport

Naturskyddsföreningen Kronoberg har undersökt tillståndet i nyckelbiotoperna efter stormarna 2005 och 2007. Ett 50-tal av totalt 400 nyckelbiotoper inventerades i Ljungby. Mindre än en procent av totala skogsmarken är registrerad som nyckelbiotop.
Hälften av de undersökta nyckelbiotoperna var stormpåverkade och i 80 procent av fallen har virke körts ut, oavsett om det varit samråd med Skogsstyrelsen eller inte. Två av nyckelbiotoperna där virke plockats ut (Nr 42 och 43 Ö Eriksberg, Torpa) visades sig tillhöra landsbygdsminister Eskil Erlandsson.
Läs Naturskyddsföreningens rapport genom att klicka här.