Stängsla för vargen – etapp 1 (2012)

IMG_7515vargNaturskyddsföreningen Kronoberg har genomfört första delen av projektet Stängsla för vargen.

Den 19-20 november samlades drygt 20 personer vid Lille Petter Johans stuga utanför Eneryda för att sätta rovdjursstängsel runt en fårhage på 2 ha. Företaget LG-produkter i Sölvesborg har sponsrat med allt material till stängselbygget. Jonas Einarsson som är vice ordförande och rovdjursansvarig i Kronobergs läns fåravelförening ska släppa en del av sina 135 tackor i hagen vid Aspholmen till våren. Innan dess ska frivilliga krafter åter samlas för att färdigställa stängslet enligt Viltskadecenters rekommendationer. Eftersom arbetet under lördagen inleddes med att plocka ner tretrådigt taggtrådsstängsel och källsortera tråd och stängselstolpar räckte inte tiden till att göra det nya rovdjursstängslet helt färdigt. När arbetsledarena Sven-Olov Löfgren och Benny Amberin från Svenska Rovdjursföreningen packade ihop verktygen på släpkärran i skymningen på söndagen återstod en del tråddragning och kluriga lösningar kring diken, stenblock m m.
Bilder från stängslingshelgen hittar du på föreningens hemsida.

Mer info om etapp 2 för Stängsla för vargen kommer på hemsidan.

Välkommen att anmäla om du är intresserad av att hjälpa till i vår – klicka här!