Naturhelg i Eneryda 21-22 april

aminawebb April snokledaren Anna KrusicDet var ett glatt gäng som mötte upp i slutet av april och byggde färdigt rovdjursstängslet vid Lille Petter Johans stuga. Liksom förra gången fanns sakkunnig ledning på plats från Svenska Rovdjursföreningen. De som ville kunde hänga med på fågelexkursion och snoka i naturen mellan varven. På söndagen höll länsförbundet stämma i närbelägna Eneborg i Eneryda.

I samarbete med Studiefrämjandet blev det en fullmatad helg i naturen runt Eneryda näst sista helgen i april. Naturskyddsföreningen bjöd in till stämma på söndagen och de som var morgonpigga kunne spana på orrar på Taglamyren eller uppleva fågellivet vid Virestadssjöarna med Sven Nilsson från kretsen i Linnébygden som ledare. Kvällen innan var det utflykt till Horssjön där ett 15-tal personer lyssnade efter dvärgbeckasin.

Barnfamiljer var speciellt välkomna och kunde prova på att snoka i naturen med Anna Krusic, som ansvarar för barn- och familjeverksamheten i riksföreningen, som inspirerande ledare. Barnen gick tipsrunda, håvade i diket och byggde holkar till bina av bamburör. Även vuxna passade på att på ett lättsamt sätt lära mer om växter och djur i naturen.

Stängslingsgruppen jobbade i dagarna två med Benny Amberin och Sven-Olov Löfgren från Svenska Rovdjursföreningens östgötagrupp som ledare. Grovarbetet gjordes i höstas och nu handlade det om att spänna tråden runt den knappt 3 ha stora hagen i Haghult. Terrängen ställer krav på kluriga lösningar och i slutänden fattades en del attiraljer, som stängselsponsorn LG Produkter i Sölvesborg lovat komplettera i efterhand. En stolt stängselgrupp beskådade sitt verk på söndagen och konstaterade att de lärt sig en hel del om stängslingskonsten.

Länsstämman hölls i Eneborg med god uppslutning och avslutades med lunch i det fria uppe vid rovdjursstängslet. Ärtsoppa passade bra denna småregniga söndag. Till efterrätt serverades inte småländsk ostkaka men väl Barry´s cheesecake med hallon.