Möt våren i Eneryda med Naturskyddsföreningen

vitsippor_snfbild_420I vackra Eneryda, 4 mil SV om Växjö, möter vi våren under två dagar med aktiviteter för gammal och ung och alla däremellan. Välkommen att njuta av den vilda naturen, kulturlandskapet och gränsen däremellan.

Välkommna till helgens aktiviteter som på lördagkvällen avslutas med en samling vid lägerelden, en fågelutflykt och för de som vill är det är möjligt att tälta (i eget tält) intill Lille Petter Johans stuga. Programmet för helgen:

Under båda dagarna finns möjlighet att:

– Stängsla för vargen – Tillsammans med Rovdjursföreningen arbetar vi vidare under både lördag och söndag (kl 9-16) med stängslet runt fårhagen vid Aspholmen. Välkomna att titta på, ställa frågor och kanske hjälpa till. Läs mer i separat artikel längre ner på sidan.
Gå en tipspromenad för hela familjen med pris, gissa djurbajs och trädens knoppar.
Göra ett besök på bondgården och hälsa på de nyfödda lamm en.

Lördag 21 april

13.00 Natursnokspromenad bland träd och knoppar.
14-16 Bygg ett bi-hotell Natursnokarna visar hur vi människor kan hjälpa naturen att ge oss mer frukt och bär.
16.00 Natursnokspromenad bland träd och knoppar.
17.00 Berättelser vid elden
20.00 Fågelutflykt
: Dvärgbeckasin vid Horssjön, samling kl 20.00 vid Virestad kyrka. Passa på tillfället att dela en naturupplevelse med Naturskyddsföreningen Linnébygdens ordförande Sven Nilsson som sakkunnig ledare. Frågor besvaras av Sven 0476-21614.

Söndag 22 april

06.00 Fågelutflykt: Orrspel vid Taglamyren, samling vid fågeltornet kl 06.00 Ledare: Sven Nilsson.
08.00 Fågelutflykt: Fåglar vid Virestadssjöarna, samling kl 08.00 vid Virestad kyrka. Ledare: Sven Nilsson.
10-12 Länsförbundets årsstämma i Eneborg med efterföljande lunch. Alla medlemmar välkomna. Se längre ner på sidan för mer information.
13-15 Bygg ett bi-hotell Natursnokarna visar hur vi människor kan hjälpa naturen att ge oss mer frukt och bär.
15.00 Natursnokspromenad bland träd och knoppar.