Anders Wijkman: Vi lever över våra tillgångar!

DSCF0140SNFAnders Wijkman mötte en intresserad publik med övervägande ungdomar under den drygt timmeslånga föreläsningen i IKEA-salen på Campus. Efter föreläsningen kunde de som vill köpa ett signerar exemplar av boken Den stora förnekelsen, som Anders Wijkman skrivit tillsammans med Johan Rockström.

Den 27 september passerade vi ”overshoot day”, dvs den dag då mänskligheten överskred årets produktion av ekologiska resurser och tjänster. Resten av året lånar vi av kommande generationer. Mot den bakgrunden kändes det ännu mer angeläget att samma dag lyssna på Anders Wijkmans föreläsning i Växjö om tillväxtekonomins dilemma. En stor del av publiken på närmare 230 personer var gymnasister och studenter och i allra högsta grad berörda av miljöproblemen i framtiden. Om vi fortsätter att leva som idag behövs det två jordklot år 2050.
-Vi lever över våra tillgångar, konstaterade Anders Wijkman, känd miljödebattör med ett förflutet i bland annat Naturskyddsföreningen. -Ett av de största problemen är att vi likställer BNP-tillväxt med ökad välfärd när det egentligen handlar om en ökande ekologisk skuld. Efter Köpenhamn 2009 pratar vi väldigt lite om klimatet, men det är en oerhört viktig fråga, konstaterade Wijkman och gav åtskilliga exempel på att våra ekologiska fotavtryck är för stora.
Klicka här för att se Wijkmans presentation (PDF-format)!